Miben
tér el egymástól az oktatás, a képzés, a tréning,
és a coaching?
I. Az oktatás
önmagában jelenthet tanítást, nevelést, foglalkozást,
igen tág fogalom, tulajdonképpen a tanulás folyamatát
jelképezi. Szűkebb értelemben az oktatás azonban mást
jelent. Mindannyian jártunk iskolába, s ismerjük a
frontális iskolarendszerű oktatás jellemzőit. Ez a
fajta tanítás az, amely számonkérés alapú, felállított
elvárás-skála alapján, meghatározott szintekkel, jegyekkel
osztályozzák a diákok teljesítményét. Teljesen egyenlően,
képességektől, társadalmi helyzettől és személyiségtől
függetlenül. Ez tulajdonképpen egy hierarchikus rendszer,
az oktató áll a csoport fölött- élén, frontálisan,
szemtől szemben leadja az anyagot, megtanítja az információkat,
általában interakció nélkül. A csoport tagjai pedig
egyenértékűek: számonkérés, dolgozat, felelés, vizsga
alkalmával adnak számot a megszerzett tudásról, amit
egy azonos skála alapján értékel az oktató.
II. A képzés
olyan ismeret oktatása, amit a munkavállalóknak egy
meghatározott munkafolyamat sikeres elvégzéséhez kell
tudniuk. Itt az oktató tehát a jövőben alkalmazandó
ismeretanyagot ad le, amit a munkavállalóknak közvetlenül
a munkájuk során kell alkalmazniuk. A hierarchikus
rendszer itt is meg van, habár kevésbé lényeges. A
munkafolyamathoz feltétlenül szükséges információk
megszerzése a fő jellemzője. A továbbképzés lényege
ugyanez, csak ott már egy felsőbb értékű munkafeladat
sikeres végrehajtása a kitűzött cél.
III. A tréning
egy jóval új keletűbb, de annál hasznosabb fogalom
a munkavállalók körében, itt már interaktív tanítás
zajlik- csoporton belüli attitűdváltozás, sikerre
vivő technikák és összetartozás érzésének erősítése.
A munka szempontjából érdemi, hasznos dolgok kerülnek
terítékre, nem a feladat megoldás részével kapcsolatos
információ és nélkülözhetetlen tárgyi tudás, hanem
inkább praktikus fogások, és a munkában, csapatban
dolgozás során rendkívül hasznos módszerek, a közös
feladatmegoldás eredményességét növelve. Egyszerűbb
és produktívabb munkavégzést tesz lehetővé az itt
elsajátított tudás, segítséget nyújt az időgazdálkodás,
a konfliktuskezelés,
az érvelés és gyümölcsöző kommunikáció
területein. A tréning során két-három tréner segítségével
a gyakorlatban is kipróbálhatjuk az itt szerzett elméleti
tudást, játékosan a bonyolult munka- élethelyzetek
megoldását. Olyan szituációkat állítanak elő, ami
bármikor előfordulhat munkánk során, azonban kihívást,
nehézséget jelent. A felkészítés segítségével, rutinszerzéssel
a való életben már sokkal könnyebb az akadályok átlépése,
megoldása.
A gyakorlati
feladatokban nem csak a tréner áll mellettünk,
hanem lényegi dolog a csapatmunka
is. A csoportosan megoldott feladatok között olyan
szituációk alakulnak ki, ahol még saját magunk számára
is meglepő dolgok derülhetnek ki rólunk, mint például
bizonyos hiányosságaink, valamint jobban átláthatjuk
a többi ember sajátosságait is. Tanácsot kaphatunk
arra, hogyan viseljük adott esetben hibáinkat, hogyan
kovácsoljunk azokból is erényt, s hogyan csiszoljuk,
fejlesszük tovább a képességeinket. Itt kiderül tehát
a néhány nap alatt, mik az erősségeink vagy gyengeségeink,
és hogyan tudunk megfelelő módon összedolgozni a velünk
egy csapatban játszókkal, a legjobbat kihozva a munkatársakból
és magunkból. A tréning személyes példákon keresztül
és közvetlenül, segítővel tanít megoldást találni,
krízist
megoldani, és a hatékony munkához hozzásegítő módszereket
elsajátítani, magunkévá tenni.
IV. A coaching
pedig elsősorban vezetőknek, felső vezetőknek szóló
ismeretanyag átadása. A coach jelentése edző, míg
a coaching az edző támogató munkáját jelenti. A 70-as
évek sportpszichológiájából vált ismertté a kifejezés
és tartalma, Tim Galwey angol teniszszakértő hozta
először nyilvánosságra a coachingról szóló Inner Game
elméletét, ami ugyan a sportban gyökerezett, de előbb
utóbb az üzleti élet szereplői között is nagyon népszerűvé
vált, egyre szélesebb körben alkalmazták. Lényege
a csúcsteljesítményre való ösztönzés, nagyon fontos
azonban, hogy az "edző" és az ügyfél között
erős bizalom, szövetség jöjjön létre. Segít a munkahelyi
teljesítmény növelésében, a lehető legjobb
eredmény elérésében. Mára már nem csak a felső vezetők
körében alkalmazzák, de minden szinten hatékony és
jó befektetésnek bizonyul. Csoportos, team és középvezetői
coaching is létezik már, sok cég pedig belső coachingokat
is szervez.
Ez tulajdonképpen egy szakmai kapcsolat, amely jobb
munkavégzésre, életminőségre, szervezetben való hatékony
munkára ösztökéli az ügyfelet. Nagyon fontos benne
az interakció, a coach
pedig a tisztánlátásban és tervek kidolgozásában,
lehetőségek felvázolásában segít sokat. Lényegében
abban különbözik egy személyes terápiától, hogy nem
a múltban keresi a megoldást és azt boncolgatja a
személyiséget középpontba állítva, hanem a jövőbe
tekint, a jelenre koncentrál, és arra, hogy az ügyfél
személyes és szakmai fejlődése elinduljon, a közösen
kidolgozott terv pedig megvalósításra készen álljon,
ennek segítségével pedig maga érje el céljait. A coaching
oktatás a vezetői ismeretanyag átadását jelenti. Míg
a vezetői tréning a kompetenciák fejlesztésére koncentrál,
a coaching általánosabb megközelítésben, rugalmasabban
igyekszik a személyes akadályokat elhárítani.
Tudjon meg többet a
Cégtréning
trénereiről itt!
Tudjon
meg többet a tréningekről, vegye fel a kapcsolatot
a Cégtréning
csapatával 
|