Névtanulós
játékok, szociometrikus játékok, játékos feladatok,
közösségfejlesztő játékok, egymásra hangolódást fejlesztő
játékok, bizalomjátékok.
Névtanulós
játékok
A nevek memorizálását segítő játékok
Szociometrikus
játékok
A szociometrikus játékok képet adnak a csoportban
lévő viszonyokról, csoportdinamikai folyamatokról.
Nagyon hasznos információkat hordoznak egyrészt a
trénerek és a vezetők számára a csoportban alakuló
helyzetről
Játékos
feladatok
Olyan csoportok számára ajánlott, akik már jobban
ismerik egymást, és képesek egymás társaságában fel
is oldódni. A játékok végén mindig fontos a megbeszélés:
az érzések és tapasztalatok cseréje.
Közösségfejlesztő
játékok
Címer
és névválasztás:
Alapvetően fontos, hogy ha állandó jelleggel vagy
huzamosabb időre alcsoportokra oszlik a közösségünk
(pl. az egy részleghez tartozók csoportjai), akkor
ezek a csapatok találjanak ki önmaguknak nevet, és
készítsenek rájuk jellemző címert is. Ez segíti és
erősíti a csoportok identitásának kialakulását és
az összetartást.
Csoportrajz:
A csoportban körbeadunk egy papírlapot. Erre a lapra
mindenki felrajzol egy vonalat, kiegészítve ezzel
a keletkező rajzot. Miután mindenki rajzolt a lapra,
közösen meg lehet nézni a kész ábrát. Címet is adhatunk
a képnek.
Kézfogós-gabalyodós:
A játékosok körben állnak, majd behunyt szemmel, kinyújtott
karral elindulnak egymás felé. A cél, hogy a mindkét
kezünk megfogja egy-egy másik ember kezét. Mikor minden
kéz gazdára talált, ki lehet nyitni a szemeket. Az
a feladat, hogy az így keletkezett ember-gombolyagot
gabalyítsuk ki - vagyis képezzünk (egy vagy több)
kört úgy, hogy közben a kezeket tilos elengedni. Mulatságos
játék, és nagy kooperációt és alkalmazkodást igényel
a résztvevők részéről.
Neuron:
A csoportot két csapatra osztjuk. A két csapat két
párhuzamos sorba áll be, kézen fogva, egymásnak háttal.
Csak a két első ember fordul egymással szembe, a két
sor között álló játékvezető felé. A sor másik végén
egy szék áll, egyforma távolságra a két csapat utolsó
emberétől, rajta egy könnyen felkapható kis tárgy.
A játékvezető a sor elején feldob egy pénzérmét, amit
csak a két első ember lát. Ha írást dob, nem történik
semmi. Ha fej, akkor az elsők megszorítják a mellettük
álló kezét, és így végig fut a jel a soron. Ha az
utolsó kezét is megszorították, felkaphatja a tárgyat
a székről. Ilyenkor a gyorsabb csapat utolsó embere
a sor elejére jön. Ha valamelyik csapat elrontja,
pl. írásnál is indít, akkor az első ember megy hátra
utolsónak. Az a csapat győz, amelyik először áll vissza
az eredeti sorrendjébe.
Zászló-háború:
Két csapat versenyez egymás ellen a másik zászlójának
megszerzéséért. A teret két térfélre osztjuk, és a
zászlókat a térfelek egy-egy sarkában helyezzük el.
A játékosok a saját térfelükön szabadon mozoghatnak,
de ha az ellenfél térfelére érnek és ott megérinti
őket valaki, akkor meg kell állniuk. Csak akkor szabadulnak
fel, ha egy saját szabad csapattársuk megérinti őket.
Jelöljünk ki egy kis háromszögnyi területet a zászló
körül, ide csak az ellenfél csapattagjai léphetnek
be, a csapat csak ezen a háromszögön kívül védelmezheti
a zászlót.
Megoldandó probléma:
Két vagy több csapat szükséges. A játék lényege, hogy
a csapatoknak adunk egy tojást és néhány hétköznapi
eszközt (pl. 3 szívószál, 2 zsebkendő, 1 gémkapocs,
1 gyufásdoboz), amelyek segítségével olyan szerkezetet
kell építeniük, amelybe ha beleteszik a nyers tojást
, akkor az kb. 4-5 méter magasról ledobva, nem törik
el. A feladatra körülbelül 15-20 perc áll a csapatok
rendelkezésére, melynek végén a tojást valóban ledobjuk
egy létra (vagy erkély, vagy asztal+szék) tetejéről.
Az a csapat nyer, akinek a tojása teljesen épségben
marad. Ez a játék rendkívül jól fejleszti a kreatív
kooperációt.
Egymásra
hangolódást fejlesztő játékok
Kapus:
Az általunk alkotott kör közepén álló társunk csak
az általunk előre megbeszélt két ember között (a "kapun")
léphet ki a körből, akik kapu mivoltukat pusztán arckifejezéseikkel,
főleg szemükkel jelzik neki. A többiek "taszítsanak"
!
Egyszerre indulás: Párokat alkotunk. A párok egymás
mellett állnak, de nem érhetnek egymáshoz. Kevés koncentrálás
után - mindenféle külső jelzés nélkül - egyszerre
kell elindulniuk, meghatározott számú lépést szinkronban
megtenniük, majd megállniuk. Az indulásra nem beszélhetnek
meg előre stratégiát, csak érzéseikre, gesztusaikra
hagyatkozhatnak. Ha párosával már jól megy, játszhatják
hárman, négyen is.
Milyen messze, milyen közel: Két sort állítunk fel
egymással szemben úgy, hogy a két sor között a lehető
maximális távolság adódjon. A két sor tagjai előrenyújtott
kézzel, becsukott szemmel haladnak lassan egymás felé.
Akkor álljanak meg, ha úgy érzik, már nagyon közel
vannak a szemben lévőhöz. Figyeljük meg, mekkora a
távolság az egyes párosok között. A közösség fejlődésével
egyre közelebb "merészkednek" egymáshoz
az emberek.
Kötélhúzás: Taktikai, jellemrajzoló játék. A két játékos
egy-egy ujját cérnával összekötjük. A cél: áthúzni
egy (az asztalra rajzolt) vonalon az ellenfél kezét.
A pontozás a következőképpen néz ki: győzelem: 1 pont;
vereség: 0 pont; ha a cérna elszakad: mindkét játékostól
-1 pont.
Bizalomjátékok
Ezeknek a játékoknak
a lényege, hogy, ahogy a nevük is mutatja, erősítik
a csapattagok egymásba vetett bizalmát. A játékosoknak
vakon rá kell hagyatkozniuk a többi csapattársuk felelősségérzetére
- akár testi épségüket is kockára téve - ahhoz, hogy
képesek legyenek végrehajtani a feladatot.
Ezek a játékok azon túl, hogy erősítik a csoportkohéziót
és az együttműködésre való készséget, lehetőséget
adnak az egyéneknek arra, hogy átérezzék a csoport
általi el- és befogadottságot. A játékok után tanulságos
megbeszélni, ki hogyan érezte magát játék közben.
Vakbizalom:
A csoport egyik tagja feláll egy asztalra, háttal
a többieknek, egészen az asztal szélén. A többiek
(legalább 6-8 ember) mögötte, az asztal előtt két
sorban, egymással szemben állnak, a karjuk kinyújtva.
Az asztalon álló játékos a karját a mellkasán összefonva
hátradől; pont a többiek karjába. A ledőlő játékos
ügyeljen rá, hogy a teste nyújtva, egyenesen maradjon
- így könnyebb elkapni. Minden csapattag kipróbálhatja
magát a ledőlő szerepében.
Liftezés:
Egy (lehetőleg kis súlyú) csoporttársunk lefekszik
a földre kinyújtott testtel, hanyatt, karjai a combja
mellett, szeme becsukva. Valaki a fejéhez áll, a többiek
kétoldalt a vállától a lábfejéig. Leguggolnak, majd
egyszerre felemelik, olyan magasra, amennyire csak
tudják. Vezényszóra leeresztik, középen hintáztathatják
is egy kicsit. A liftező utána számoljon be az érzéseiről!
Dülöngélős
bizalomjátékok, több változata létezik:
-
Hárman játsszák. Ketten, egymás felé fordulva,
támaszban állva várják a csukott szemmel feléjük
dőlő társukat. A két "fogó" egymás között
"adogatja" a harmadikat. A játék a háromfős
csoporton belüli cserével folytatódik.
- Páronként játsszuk. A pár egyik tagja kezeit
oldalsó középtartásban tartva áll, csukott szemmel.
Társa mögötte áll, támaszban. Jelzésre (pl. a
társ megérinti a vállát) hanyatt dől, merev testtel.
Társa a hóna alatt alkarjával felfogva elkapja,
s visszaállítja függőleges helyzetbe. Az előzőnél
is nagyobb fegyelmet, bizalmat kívánó feladat.
Páron belüli szerepcserével folytatjuk.
- Harangjáték: Szorosan záró kört alkotunk. A
kör közepére beáll valaki, akinek bekötjük a szemét,
majd megkérjük, dőljön el valamilyen irányba.
Biztosítsuk róla, hogy bármerre dől, megtartjuk.
Miután eldőlt, akik eddig tartották, tovább passzolják
a mellettük állónak, és így halad egészen körbe.
A végén kérdezzük meg, milyen érzés volt középen
lenni, és mikor érezte leginkább biztonságban
magát. (Akkor érzi nagyobb biztonságban magát,
ha minél nagyobb felülettel támasztják meg.) |
A
játékok felhasználásával kapcsolatban semmilyen felelősséget
nem vállalunk. A gyakorlatok csak képzett tréner vezetése
esetén garantálnak pozitív eredményeket. A játékok
több verzióban elérhetők az ezzel foglalkozó szakemberek
körében.
Névtanulós
játékok,
szociometrikus
játékok,
tréning
gyakorlatok
Amit
fontos tudni a játékos feladatokról!
Tréning
játékok
ide kattintva!
A játékos
feladatokról bővebben itt olvashat!
|