Ismerkedős
csapatépítő játékaink közé azokat a gyakorlatokat
soroltuk, amelyek lehetőséget adnak a résztvevőknek
egymás mélyebb megismerésére (ezek a gyakorlatok már
nem csak a bemutatkozásra építenek). Több olyan játékunk
is van, amelyek - különösen nagyobb létszámú társaságnál
- hosszabb időt igényelnek. Ezekbe csak akkor érdemes
belevágni, amennyiben biztosan elég idő áll rendelkezésre
ahhoz, hogy mindenki sorra kerüljön. Egy-egy játéknak
(pl. Dobom a kérdést, Össztűz-játék) csak akkor van
értelme, ha a résztvevők képesek őszintén részt venni
benne.
PÁROS
ÖNÉLETRAJZ-JÁTÉK
Játékidő: 40-60 perc
Eszköz: -
Létszám: 4-20 fő
A játékosokat megkérjük, hogy alakítsanak rögtönzött
párokat. A párok lehetőség szerint ne ismerjék még
egymást, illetve egy-egy párba egy hölgy és egy úr
kerüljön. Amint a párok kialakultak, megkérjük őket,
hogy üljenek le tíz percre beszélgetni - ez alatt
az a feladatuk, hogy minél több dolgot megtudjanak
egymásról. A tíz perc letelte után a pároknak be kell
mutatniuk egymást a többieknek.
Változat: A játék sokkal érdekesebb lesz, ha a párok
előzetes bemutatkozás nélkül, megérzéseikre hagyatkozva
próbálják bemutatni egymást. A pároknak nem szabad
egymás szavába vágnia még akkor sem, ha valótlan állításokat
hallanak magukról. Mindenki várja meg a sorát, ekkor
kijavíthatják a hibákat is, amit párjuk vétett - megerősítve,
vagy cáfolva a róluk elmondottakat.
Megjegyzés: A játék rögtönzős változatában (is) kerüljük
a pejoratív, durva megfogalmazásokat. A Páros önéletrajz-játék
nagyszerű program lehet egy többnapos csapatépítő
tréning első napján.
ÖT
SZÓ EGY PAPÍRON-JÁTÉK
Játékidő: 20-30 perc
Eszköz: papírlapok, íróeszközök
Létszám: 3-20 fő
Ebben a játékban minden résztvevőnek öt, rá jellemző
(vagy hozzá szorosan kapcsolódó) szót kell felírnia
egy-egy előre kiosztott papírlapra. Miután minden
játékos elkészült, a játékvezető összegyűjti és összekeveri
a lapokat, aztán egyenként kihúz egyet-egyet. A játékosok
feladata, hogy megpróbálják közösen kideríteni, ki
lehet kollégáik közül a kihúzott szavak szerzője.
A játékvégén minden játékos elmesélheti, hogy miért
pont azokat a szavakat választotta amiket.
ÚJSÁGHIRDETÉS-JÁTÉK
Játékidő: 20-30 perc
Eszköz: papírlapok, íróeszközök
Létszám: 5-15 fő
Az Újsághirdetés-játék hasonló az előzőhöz (Öt szó
egy papíron), a különbség annyi, hogy a játékosoknak
ebben 5 szó helyett egy néhány soros újsághirdetést
kell írniuk. Fontos, hogy minden játékos válasszon
valami olyan jeligét és hirdetéstípust, amiből rájuk
lehet majd ismerni.
Változat: Az Újsághirdetéses-játékból készítettünk
egy hosszabb változatot is, ezzel egy fél délutánt
is kellemesen el lehet tölteni egy hosszabb csapatépítő
tréningen. Ebben a változatban a játékosoknak két
kategóriában kell rövid újsághirdetéseket írniuk:
"Családot keresek" és "Családtagot
keresek". Az elkészült hirdetéseket egy jól látható
helyen (például a tréning helyszínének ebédlője vagy
közösségi helyisége) összegyűjtjük és feltesszük egy
faliújságra, ahol mindenki átbogarászhatja őket. Miután
a játékosok megnézték az elkészült hirdetéseket, megkérjük
őket, hogy írjanak választ egy-egy nekik szimpatikus
szerzeményre. Ha ezzel is végzett a csapat, megkérünk
mindenkit, hogy vegye magához a hirdetéseit és keresse
meg az arra jelentkezőket. Ez után beszéljük át a
csapattal a részleteket - kinek miért volt szimpatikus
egy-egy hirdetés, miért úgy, miért azt írta, amit
- így rengeteg érdekes részlet derülhet ki minden
játékosról.
NÉVJEGYKÁRTYA-JÁTÉK
Játékidő: 20-25 perc
Eszköz: papírlapok, íróeszközök
Létszám: 10-20 fő
Ebben a játékban minden játékosnak készítenie kell
egy "névjegykártyát". Persze ezen a névjegykártyán
nem szerepelhet készítője neve, címe és telefonszáma.
Ezek helyett a játékosoknak egyéni - nem külső - jellemzőiket
kell felírniuk rá. Lehetőleg szavakban vagy tőmondatokban
megfogalmazva azt, hogy ők milyennek látják magukat.
Ha mindenki végzett ezzel a feladattal, a játékvezető
összeszedi a kártyákat, megkeveri és újra kiosztja
őket. Ezután minden játékosoknak fel kell olvasnia
a kapott kártyán található szöveget, és megpróbálnia
kitalálni, kinek a lapja került hozzá.
SAJÁT
JEL, SAJÁT CÍMER-JÁTÉK
Játékidő: 15-20 perc
Eszköz: papírlapok, íróeszközök
Létszám: 4-15 fő
Ebben a játékban minden résztvevőnek rajzolnia kell.
Nem számít, ki mekkora rajztehetség, a játék a lényeg.
A feladat a következő: minden játékosnak illusztrálnia
kell élete kiemelkedő pillanatait három-négy rajzban,
majd ezekből a rajzokból egy osztott címert összeállítania.
Miután minden résztvevő elkészült, sorban mesélje
el mindenki miért az adott pillanatot választotta
életéből.
Változat: Ebben a változatban a csoport tagjainak
egy saját, személyes szimbólumot kell alkotniuk, amire
4-5 perc áll rendelkezésükre. Akinek már van hasonló
ábrája az élete egy korábbi szakaszából, felhasználhatja
nyugodtan, akinek még nincs, az válasszon olyan dolgokat,
amiket ismer és kötődik hozzájuk (például különböző
állatok, növények, eszközök és jelek). Bármi szerepelhet
a szimbólumok között, a lényeg, hogy a végeredmény
segítségével a játékosok könnyebben tudjanak mesélni
személyes élményeikről és azokról a dolgokról, amikhez
kötődnek.
A játékos feladatokat, gyakorlatokat mindenki csak
saját felelősségére használhatja fel. A gyakorlatok
helyes kivitelezése gyakorlott szakembert kíván a
legtöbb esetben. A gyakorlatok csak képzett tréner
esetében adnak olyan pozitív eredményeket, amely a
csoportfejlődést hatékonyan elősegíti. A játékok többféle
verzióban elérhetők az ezzel foglalkozó szakemberek
körében, mindegyik egyedi célt szolgálhat. Az ezen
az oldalon feltüntetettekkel kapcsolatban semmilyen
felelősséget nem vállalunk!
Tudjon
meg többet a tréningekről, vegye fel a kapcsolatot
a Cégtréning
csapatával
|