Cégtréning - professzionális tréningek
Csapatépítő tréning
Kommunikációs tréning
Időgazdálkodás tréning
Konfliktuskezelés
Üzleti kultúra
Változásmenedzsment
Tárgyalástechnika
Vezetői tréning
Multikulturális tréning
Interkulturális tréning
Prezentációs tréning
Értékesítési tréning
Panaszkezelő tréning
Kríziskommunikáció
 


A fluktuáció


A fluktuáció a munkaerő elvándorlását, gyors cserélődését jelenti. A fluktuáció negatív jelenség, hiszen sok energiát és pénzt emészt fel. A régi munkavállaló kilépési költsége és az új munkavállaló kiválasztási és betanítási költségei akár a kétszeresét is kitehetik a távozó munkatárs éves jövedelmének. Érthető módon, a legtöbb cég próbálja elkerülni az alkalmazottainak elvándorlását.

A fluktuáció azonban nem minden esetben arra utal, hogy a cég sikertelen, vagy rosszul bánik alkalmazottaival. Azoknál a vállalatoknál például, ahol sok fiatal dolgozik, érthető módon nagyobb az elvándorlás, munkaerő cserélődése, mint a középkorú vagy idősebb, már "legyökerezett" embereket régóta alkalmazó cégeknél.

Ha magasan kvalifikált és specifikus tudást igénylő munkát végző munkatársak hagyják el a céget, akkor az ő elvesztésük rendkívüli károkat okozhat. Ilyenkor érdemes utánajárni a cégvezetésnek, hogy mi okozhatja a fluktuációt.

Mi okozhatja a fluktuációt a cégnél?

nincs jövőkép: a legjelentősebb kiváltó tényező a perspektíva hiánya. Ha a magasan képzett munkavállaló úgy érzi, nem jut előbbre, akkor hiába minden más jó körülmény, ő távozni fog.
konfliktus: ha a közvetlenül az alkalmazott fölött dolgozó vezetővel (line-manager) való kapcsolat konfliktusos, akkor a beosztott nem érzi biztonságban magát, és csak idő kérdése, hogy meddig bírja így.
munkatársi közösség nem támogató: nincs az a magas fizetés, amely hosszútávon kárpótolhatná az embert azért, hogy heti 40 órát olyanok között töltsön, akik nem kedvelik sem őt, sem egymást, ahol a légkör feszült, vagy éppen hideg és személytelen.
megbecsülés hiánya: ez mind anyagi mind eszmei értelemben értendő. Ha valaki úgy érzi, nem becsülik meg a munkáját, akkor hamar keresni fogja a lehetőséget, hogy olyan helyre távozzon, ahol értékelik őt.

Hogyan előzhető meg a fluktuáció?

A válasz, hogy a fenti jelenségek kiküszöbölésével. Legfontosabb, hogy teremtsünk olyan struktúrát a cégben, ahol van előrejutási lehetőség. Biztosítsuk a megfelelő képzési és tréning lehetőségeket. Ehhez érdemes tréning-tervet készíttetni, amely a vezetésnek is segítség, és a munkavállalónak is ad valami megfoghatót a jövőjével kapcsolatban.

A vezetővel való negatív kapcsolat úgy előzhető meg, ha a vezetői tréninget is részévé tesszük a vezetővé válás folyamatának. Ahhoz, hogy valaki jó vezető legyen, nem elég, hogy kiváló munkát végzett a saját szakterületén - a vezetés egy külön műfaj, amelyet igenis tanulni kell.

A negatív munkatársi közösséget csapatépítő tréningekkel fejleszthetjük. Ezek segítenek összekovácsolni a széthúzó csoportokat, lecsillapítani a feszültségeket, vagy éppen felmelegíteni a személytelen, távolságtartó viszonyokat.

A megbecsülést csak a vállalat képes biztosítani az alkalmazottainak. Anyagi téren úgy, hogy ha fizet neki annyit, amennyit máshol is megkapna hasonló munkáért. Ezen felül is jó, ha tapasztalja a munkatárs, hogy értékelik a munkáját: akár szóbeli elismeréssel, akár juttatásokkal, akár egyéb igényeinek figyelembe vételével. A képzések és a tréningek is ide tartoznak: azt az érzést adják a munkavállalónak, hogy ő itt fontos, befektetnek az ő képzésébe, számítanak rá hosszú távon - vagyis, hogy értékelik - mind a munkáját, mind őt magát.

Hogyan tehetjük még elégedettebbé az alkalmazottakat?

Ennek egyetlen kulcsa van: rá kell jönnünk mi motiválja őket. Ez ugyanis személyenként, sőt személyen belül, életkoronként is változik. A motivációnak egymásra épülő szintjei-lépcsői vannak, és a felsőbb szinteken lévő magasabb rendű szükségleteink csak akkor aktiválódnak, ha az alattuk lévő vágyaink már teljesültek. Ezeknek a motivációknak a rendszerét írta le Maslow, és ezeket a szinteket nevezzük maslow-i piramisnak. A piramis csúcsa felé törekszik a legtöbb magasan kvalifikált munkavállaló. Ugyanakkor az élet bizonyos szakaszaiban más motivációs tényezők válnak fontossá. A gazdasági krízisben például az anyagi javak előrébb helyeződnek. De a személyiség, vagy a magánéleti és családi helyzet is szerepet játszik abban, hogy ki számára mi lesz a legfőbb hajtóerő. Egy újdonsült családapát például lehet, hogy a több szabadidő jobban ösztönöz, mint egy ambiciózus agglegényt. Vezetőként a legjobb, amit tehetünk, ha meg akarjuk tartani a jó munkaerőt, az az, hogy ismerjük az alkalmazottaink igényeit és rugalmasan reagálunk azokra. Ez nem csak magát a szükségletüket fogja kielégíteni, hanem mellé még megbecsültnek is fogják érezni magukat.



Tudjon meg többet a Cégtréning trénereiről itt!



cégtréning, coaching, csapatépítő tréning, csapatépítés, személyiségfejlesztés, pszichodráma, személyiségismeret, krízis kommunikáció, konfliktuskezelés
Aktuális
Coaching
Csoportok
Tréningek
Módszertan
Képzés
Szakirodalom
Trénerek
Hivatkozások
Kapcsolat
Partnerek
Referenciák
Cégtréning - www.cegtrening.hu - céges tréningek, szervezetfejlesztés © 2002-2015