Cégtréning - professzionális tréningek
Csapatépítő tréning
Kommunikációs tréning
Időgazdálkodás tréning
Konfliktuskezelés
Üzleti kultúra
Változásmenedzsment
Tárgyalástechnika
Vezetői tréning
Multikulturális tréning
Interkulturális tréning
Prezentációs tréning
Értékesítési tréning
Panaszkezelő tréning
Kríziskommunikáció
 


Meggyőzés - Hogyan legyünk meggyőzőek?


A meggyőző közlés az egyén tudatos törekvése arra, hogy valamilyen közlemény továbbításával megváltoztassa a másik egyén vagy csoport viselkedését. A meggyőzés célja lehet a másik ember attitűdjeinek, véleményének, észlelésének, érzelmeinek, vagy viselkedésének a megváltoztatása. Hogyan lehet a kommunikáció hatékonyságát fokozni, másokat a leghatékonyabban meggyőzni? A hatékonyság tényezői a követezőek:

A kommunikáció forrása. A legfontosabb, hogy mennyire hiteles a befogadó számára az, akitől a információ származik. Bármennyire hozzáértőnek tűnik a kommunikátor, ha egy a kommunikáció befogadója által előítélettel sújtott csoport tagja, a meggyőző ereje csökkenni fog. A hitelességet a hozzáértésen kívül az is fokozhatja, ha azt gondoljuk, a másik nem akart befolyásolni bennünket. Sokkal inkább elhiszik az emberek egy tőzsdeügynök tippjeit, ha azt hiszik, hogy véletlenül hallották azt, mintha úgy gondolják, hogy őket akarja meggyőzni. De fokozza az is, ha a kommunikátor a saját érdekei ellen érvel. A fizikai vonzerő is fokozhatja a befolyásoló képességet, nem véletlenül szoktak a reklámokban csinos, szép emberek szerepelni. Ez azonban inkább csak lényegtelen kérdésekben hat. Fontos kérdésekben a tapasztalt, hozzáértő, komoly emberek szavainak adunk hitelt.

Felmerül az a kérdés is, hogy a logikai, vagy az érzelmi érvelés hatékonyabb-e. Általában egy közlés mind érzelmi, mind logikai elemeket tartalmaz. Az embereket könnyebb meggyőzni, ha a közlés több érzelmi elemet tartalmaz, mint logikai elemet. Szociálpszichológiai vizsgálatok kimutatták, hogy az erős érzelmi ráhatás inkább csak az attitűdök, a vélemények a nézetek szintjén hat, a tényleges viselkedést kevéssé befolyásolja. Ha viselkedést is befolyásolni akarjuk, akkor az érzelmi ráhatást ki kell egészíteni olyan elemekkel, ami tárgyilagos útmutatásokat tartalmaz a változtatás mikéntjére nézve.

Felmerülhet az a kérdés is, hogy mi a meggyőzőbb, ha mindkét fél, vagy ha csak az egyik fél érvei hangzanak el. Minél intelligensebb a hallgatóság, annál fontosabb a kétoldalú érvelés, mivel annál inkább rosszul reagálnak az emberek a túlságosan direkt meggyőzési kísérletekre. Függ attól is, hogy a hallgatóság eleve mennyire elkötelezett. Ha már eleve hajlamosabb az egyik párt mellé állni, akkor nem feltétlenül érdemes a másik fél érveire túl sok időt vesztegetni. Ha azonban bizonytalanok, vagy a másik fél követői, akkor sokkal meggyőzőbb, ha a másik fél érveit is sorra megcáfolva felsorolja a kommunikátor.

Ha az, amiről a kommunikátor meggyőzni igyekszik a másik felet túlságosan eltér annak az eredeti nézőpontjától, kívül esik az elfogadhatóság körén, akkor a meggyőző erő csökkenni fog.

A meggyőzhetőség függ a befogadó tulajdonságaitól is. Általában az alacsony önértékelésű emberek, akik nem bíznak magukban könnyebben befolyásolhatóak, mint a nagy önbizalommal rendelkező, pozitív önértékelésű emberek. Számítanak a befogadó tapasztalatai is. Azok az emberek, akinek egyszer már meg kellett védenie a nézőpontját, és ezt sikerrel meg is tette, sokkal nehezebben lesznek meggyőzhetőek, mint azok, akinek erre sohasem volt szüksége. Ennek oka, hogy egyrészt motiváltabbak, másrészt bizonyos tapasztalatokat is szeretek az érvelésben. Ezt a jelenséget nevezik védőoltás effektusnak.

Ügyfélkapcsolatok tréning, Értékesítési tréning



cégtréning, coaching, csapatépítő tréning, csapatépítés, személyiségfejlesztés, pszichodráma, személyiségismeret, krízis kommunikáció, konfliktuskezelés
Aktuális
Coaching
Csoportok
Tréningek
Módszertan
Képzés
Szakirodalom
Trénerek
Hivatkozások
Kapcsolat
Partnerek
Referenciák
Cégtréning - www.cegtrening.hu - céges tréningek, szervezetfejlesztés © 2002-2015